Telefon +48 693 289 822

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Palety I i II gatunku – główne różnice

Najbardziej efektywnym sposobem składowania i transportu towarów jest ich paletyzacja, ponieważ pozwala na znaczne przyspieszenie wszystkich niezbędnych procesów logistycznych. Do najchętniej używanych należą palety drewniane, których zaletą jest stosunkowo wysoka trwałość przy dość niskim koszcie zakupu, a także możliwość dokonywania napraw w razie uszkodzeń. Co ważne, są one też łatwo dostępne w firmach specjalizujących się w sprzedaży palet. W Szczecinie taką działalnością zajmuje się przedsiębiorstwo Bajena. W ofercie znajdują się zarówno palety nowe, jak i używane. W tym drugim przypadku można zdecydować się na zakup palet w I lub II gatunku. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Co jest ważne przy ocenie stanu palet?

Stan techniczny palet możne być określany na różne sposoby, lecz podstawowym kryterium będzie poziom zagrożenia, jakie będzie się wiązało z ich użytkowaniem. Chodzi tu zarówno o ryzyko uszkodzenia paletyzowanych towarów, jak i wykorzystywanych przy ich obsłudze urządzeń, a także niebezpieczeństwo łączące się z narażaniem pracowników na odniesienie obrażeń. Metodą porównywania palet ze sobą jest zaliczanie ich do jednej z 3 kategorii przyjmowanych przez ECR (Efficient Consumer Response).

Do jakich kategorii mogą być zaliczone palety drewniane?

Palety drewniane mogą zostać zaliczone do kategorii I, gdy są one zupełnie nowe albo wówczas, gdy są wprawdzie używane, lecz nie noszą śladów eksploatacji w postaci rozmaitych uszkodzeń. Nie mogą występować na nich przebarwienia drewna, które powinno być jasne, tak jak w nowo wyprodukowanych egzemplarzach oraz pozbawione śladów zabrudzeń. Palety z kategorii I są kompletne, a żadne ich elementy nie są zniszczone oraz nie wymagają naprawy. Palety kategorii II są w pełni sprawne i nadają się do bezpiecznego użytkowania. Drewno może na nich mieć przebarwienia. Dopuszcza się też wcześniejsze naprawy, ważna jest jednak kompletność i brak zagrożeń dla bezpieczeństwa i stabilności ładunku.